Repost by: AlFaruq’s Blog
Sumber Channel Telegram: tafsirquran_abufairuz
Tafsir Ibnu Katsir:
Sambungan Tafsir al-Fatihah:
Maaliki yaumiddin (Yang Menguasai Hari Pembalasan)
Masih membahas ttg tafsir Maaliki yaumiddin; Yang Menguasai Hari Pembalasan atau hari pertanggungjawaban amal. Berkata Dhohaq dari Ibnu Abbas (sanadnya munqotiq): makna yang menguasai hari pembalasan adalah tidak ada seorang pun yg pd hari itu menguasai hukum bersama Allah spt raja kalian di dunia. Ibnu Abbas menhatakan ‘yaumiddin’ adalah hari pemeriksaan para makhluk iaitu harri kiamait. Allah membalas mrk sesuai dgn amalan mrk. Kalau amalannya baik maka balasannya baik, kalau amalannya buruk maka balasannya buruk, kecuali org yg Allah maafkan. Dan itu adalah ucapan ahli tafsir yg lain, dari kalangan sahabat, tabiin an salaf. Mmg ini secara makna, betul. Dan mmg inilah yg jelas. Ibnu Jarir menukilkan dari sebagian mufassirun: bahawasanya si mufassir tersebut berpendapat bahawasanya tafsir maaliki yaumiddin adalah Dia adalah zat yg mampu utk menegakkan/mengadakan hari pembalasan. Lalu Ibnu Jarir mula menyebutkan kelemahan dari pendapat tadi. Malik bukan koqim. Wp kosikuensinya ke situ tp maknanya disebutkan seharusnya, bkn disebutkan konsekuensi yg agak jauh. Kemampuan utk mengadakan hari kiamat. Allah mampu tp bkn ini makna dari maaliki yaumiddin. Yg Nampak adalah tidak saling bertentangan antara pendapat ini dan yg sebelumnya. Masing2 dari kedua pemilik pendapat itu dia mengakui benarnya pendapat yg lain, tp alur dari ayat lebih menunjukkan kpd makna yg pertama dari yg kedua. Sebagaimana firman Allah taala: “kekuasaan pd hari itu adalah benar utk ar-Rohman”. Pendapat yg kedua ini menyerupai firman Allah taala: “yauma yakulu kun fayakun” pada hari di mana Allah mengatakan jadilah, maka jadilah dia. Mmg ini betul, Allah Maha Mampu, tp makna maalik jelas bukan qodim. Raja yg sebenarnya adalah Allah azza wajal. Sebagaimana dlm firman Allah taala: “Dialah Allah yg mana tiada sesembahan yg benar kecuali Dia, yg menjadi raja, Yang Maha Suci, Yang Selamat dari segala kekurangan dan Dia memberikan keselamatan kpd makhluk yg Dia kehendaki. Dlm Bukhori Muslim, dari Abu Hurairah, dari Rosululloh sallallahu alaihi wasallam: nama yg plg hina di sisi Allah adalah ketika seseorg menamakan dirinya dgn Raja Diraja (Malikul Amlaq) iaitu Yang Menguasai Segala Kerajaan padahal tidak ada penguasa yg sebenar kecuali Allah. Kita harus beradab. Boleh seseorg dikatakan raja krn ada ayat2 menunjukkan boleh dinamakan raja, tp kalau raja segala raja maka ini tidak boleh.
Dlm Bukhori Muslim, dari Abu Hurairah dari Rosululloh sallallahu alaihi wasallam yg bersabda: ‘Allah akan menggenggam bumi dan menggulung langit dgn tangan kananNya (padahal langit lebih tebal dan lebih besar dari bumi) lalu Allah berfirman: Aku lah raja yang sebenar. Di mana raja2 bumi? Mana org yg suka memaksa? Mana org yg menyombongkan diri? Tidak ada. Semuanya kalah. Semuanya telah mati. Dgn tanah pun tidak mampu dia keluar dari tanah, keccuali kalau Allah menghendaki. Dan di dlm al-Qur’an: Milik siapa kekuasaan pada hari ini? Hanya milik Allah yang Maha Esa lagi Maha Memaksa. Tidak ada yg mampu keluar dari pemaksaan Allah kalau Allah menghendaki ini dan itu. Adapun menamakan selain Allah di dunia dgn raja, maka ini kata beliau adalah majaz (sekadar gaya Bahasa). Yg betul adalah hakiki. Sebagaimana kata ulama, nama2 yg ada itu hakiki tp hakikat makhluk tidak sama dgn hakikat al-Kholiq. Semuanya adalah hakiki, tp hakiki yg ada pd makhluk itu sgt terbatas dan sgt lemah, sebagaimana penamaan manusia ‘sami’an basiron’. Setelah dia diciptakan sami’an basiron ini bukan majaz, ini hakiki. Mmg dia melihat, mmg dia mendengar, tp penglihatan dan pendengarannya tidak spt penglihatan dan pendengaran Allah. Ini adalah hakiki, tp hakiki ini sgt terbatas dan sgt lemah. Itu yg betul, bukan majaz. Sebagaimana dlm firman Allah taala: “innallaha kod ba’asa…” kata nabi yg di zaman itu sesungguhnya Allah tlh mengangkat Tolut sebagai raja utk kalian. Ini bkn majaz.
Ini keliru Ibnu Katsir, sebagaimana kata IbnuQoyyim dan sebelumnya Ibnu Taimiyah, tidak ada majaz dlm al-Qur’an. Semuanya hakiki tp hakikat itu berbeza, sesuai dgn perbezaan faktr penunjuknya. Dan hakikat itu sesuai dgn posisinya. Tidak ada yg namanya majaz. Ini membuka pintu yg bekat utk ahli bida’ah kalau kita terima ada istilah majaz. Dan di hadapan mrk ada raja yg akan mengambil dan merampas setiap kapal yg sampai ke situ. Pendapat jumhur ini yg lebih sesuai, iaitu wara’ kadang maknanya adalah di depan.
Intinya adalah malik, mmg kenyataannya dia adalah raja. Cuma bkn menguasai semua ttp menguasai wilayah yg Allah taala izinkan utk dia kuasai. Itupun sgt terbatas.
Ketika Allah menjadikan di tgh2 kamu itu ada para nabi dan menjadikan kalian sebagai para raja. Ini menunjukkan dalil byk dlm al-Qur’an dan mustahil dalil sebanyak ini menunjukkan majaz. Justru ini semakin menguatkan hakikat. Makanya kalau pintu masalah majaz ini dibuka, kata para ulama, ini akan menyebabkan byk sekali lafaz2 dlm al-Qur’an sekadar majaz. Sementara alamat yg plg jelas utk majaz adalah boleh utk didustakan. Bererti byk sekali dan teramat byk ayat nti yg boleh utk didustakan. Ini tidak betul. Justru setiap berita dari al-Qur’an adalah benar dan tidak layak didustakan.
Ad-deen: pembalasan dan pemeriksaan. Pd hari itu (kiamat) Allah akan menunaikan pemeriksaan dan pembalasan yg benar dan tepat. Katakan: Apakah kami nti akan dibalasi dan diperiksa atas amalan kami? Org yg cerdik adalah org yg rajin memeriksa diri sendiri dan bekerja utk kehidupan setelah mati. Utk hadith yg disebutkan oleh Ibnu Katsir ini disebutkan di dlm catatan kaki di sini diriwayatkan oleh Tirmidzi dan dia menghasankan. Dibantah oleh az-Zahabi mengatakan tidak betul, demi Allah. Krn Abu Bakar bin Maryam, dia dhoif jiddan. Jadi, yg betul hadith ini dhoif.
Kelanjutannya besok, insya Allah. Wallahu’alam.
No comments:
Write komentar