Repost by: AlFaruq’s Blog
Sumber Channel Telegram: tafsirquran_abufairuz
Tafsir Ibnu Katsir:
Sambungan Tafsir Al-Fatihah:
Iyyakanak budu waiyya kanas tain
Masih perbahasan ttg “Iyyakanak budu waiyya kanas tain” dari rangkaian Fathihatul Kitab. Beliau mengatakan: perbicaraan berubah dari dhomir ghoib menuju kpd mukhotobah, dan ini mmg yg sesuai dgn itu. Manakala seseorg itu mrnyanjung Allah, seakan2 dia mulai mendekat dan hadir di hadapan Allah taala. Semakin menyanjung, semakin dekat dgn Allah taala. Oleh kerana itulah maka dia berkata: hanya kepadaMu kami beribadah dan hanya kepadaMu kami memohon pertolongan. Ini ada isyarat awal dari surah ini ada pemberitaan dari Allah taala dengan sanjungan kepada diriNa yang mulia dengan sifat-sifatNya yg terbaik dan indah. Dan ada bimbingan kpd para hamba agar menyanjung Allah dgn itu. Oleh krn itulah tidak sah solat org yg tidak mengucapkan itu, padahal dia mampu utk membaca itu. Sebagaimana dtg dlm Sohihain bahawasanya Rosulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda: tidak ada solat bagi org yg tidak membaca Fathihatul Kitab. Dari hadith Ala’ bin Abdil Rohman; Rosulullah sallallahu alaihi wasallam bersabda: Allah taala berfirman: “Aku membagi solat (Fathihatul Kitab) antara diriKu dgn hambaKu menjadi dua. Setengahnya utkKu dan setengahnya utk hambaKu, dan hambaKu akan mendapatkan apa yg dia minta. Apabila hamba berkata ‘alhamdulillahi robbil alamin’ Allah berfirman: “hambaKu memujiKu”. Jika hambaKu mengatakan ‘ar-rohman nir rohim’ maka Allah berfirman “hambaKu menyanjung diriKu”. Jika hambaKu mengatakan ‘maaliki yaumiddin’ maka Allah berfirman “hambaKu mengagungkan Aku”. Jika hambaKu mengatakan ‘Iyyakanak budu waiyya kanas tain” maka Allah berfirman “ini adalah antara diriKu dan hambaKu, dan hambaKu akan mendapatkan apa yg dia minta”. Apabila dia mengatakan ‘ihdinas sirotal mustaqim…. (hingga) waladdollin’ maka Allah berfirman: “ini adalah utk hambaKu semuanya ini, dan hambaKu akan mendapatkan apa yg dia minta.” Berkata Dohaq dari ibnu Abbas (sanadnya munqotiq): Iyyakanak budu maksudnya adalah hanya kepadaMu kami mentauhidkan, kami takut dan kami mengharap (kepadaMu). Wahai Robb kami. Ini tafsir yg sgt bagus, menguatkan bahawasanya ibadah adalah tauhid. Hanya Dohaq tidak pernah menyebutkan dari mana dia mendapatkan dari Ibnu Abbas, dan ini yg sangat kita menyesalkan. Dan ‘waiyya kanas tain’ dan hanya kepadaMu kami meminta pertolongan iaitu memohon pertolongan utk taat kepadaMu dan juga di dlm menghadapi urusan kami semuanya. Kata Qotadah: aat ini memerintahkan kpd kalian agar kalian memurnikan ibadah hanya kpd Allah taala dan agar kalian memohon pertolongan kepadaNya utk menghadapi urusan kalian.
Berkata Ibnu Katsir: hanyalah Allah mendahulukan ‘Iyyakanak budu’ sebelum ‘iyya kanas tain’ krn ibadah kpd Allah inilah yg menjadi tujuan; agar kita beribadah. Dan isti’anah (memohon pertolongan) ini adalah sarana menuju kpd ibadah kpd Allah. Sementara perhatian dan tekad yg betul adalah mendahulukan yg plg penting baru yg penting berikutnya. Di antara ulama ada yg berkata: ‘boleh ini adalah sebagai bentuk pengagungan diri, seakan2 dikatakan kpd dirinya kalau engkau masuk kpd lm peribadatan maka engkau adalah org yg mulia. Semakin dia merunduk kpd Allah, semakin tinggi derajatnya, dan kewibawaannya lebar/besar. Maka ucaokanlah ‘iyyakanak budu waiyya kanas tain’ (hanya kepadaMu kami beribadah dan hanya kepadaMu kami minta pertolongan.) pendapat yg pertama tentunya lebih sesuai. Kita sedang memohon kpd Allah, maka harusnya merendahkan diri. Kalau engkau di luar ibaah, maka jgn engkau mengatakan ‘kami’, sementara Rosulullah sallallahu alaihi wasallam tidak mencontohkan pola semacam ini. Dan juga tidak boleh, kalau di dlm ibadah, mengatakan kami berbuat begini, ttp saya. Ttp pendapat pertama lebih kuat dari pendapat kedua. Wp engkau berada di tgh2 100,000 org atau 1 juta org. Krn semua org sgt memerlukan Allah taala. Di antara ulama ada yg mengatakan: lafaz nakbudu ini lenih lembut di dlm ketawaduan drpd iyyaka abadna.
Krn di dlm kalimat yg ke2, ada makna pengagungan diri iaitu dia menjadikan dirinya sudah layak beribadah kpd Allah. Yg mana tidak ada seorg pun yg mampu utk beribdah kpd Allah dgn peribadatan yg sebenar. Dan tidak ada seorg pun yg mampu utk menyanjung Allah sebagaimana kelayakannya. Sementara ibadah adalah posisi yg agung yg dgnnya hamba akan menjadi mulia, krn dia menisbatkan diri kpd keagungan Allah taala. Ini tentunya tidak ada dalil. Sebagaimana ucapan sebagian dari mrk: ‘jgn engkau memanggilku kecuali dgn wahai hamba dia, krn sesungguhnya itu adalah namaKu yg plg mulia.’ Ini ucapan penyair yg tidak terkait dgn Allah, ttp tergila2 kpd wanita. Ini jahiliyah, dan tidak layak.
Allah sudah menamakan nabiNya Muhammad sallallahu alaihi wasallam dgn HambaNya di dlm posisi beliau yg plg mulia. “segala puji bagi Allah yg menurunkan kpd hambaNya al-Kitab” ini adalah ketika memberikan wahyu kpd nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam. Ini posisi yg sgt mulia. Di sini Allah menamakan rosulNya sebagai hambaNya. Ini menunjukkan penghambaaan kpd Allah mmg sgt mulia. Yg ke2: dan bahawasanya manakala hamba Allah itu berdiri utk berdoa kpd Allah. Ini makamud’dua. Semakin kita berdoa kpd Allah semakin kita mulia. Kalau berdoa kpd yg lain, maka akan semakin hina. Yg ke3: “Maha Suci Zat yang memperjalankan hambaNya di suatu mlm.” Jadi ada 3 makom di sini. Allah menamakan beliau sebagai ‘hamba’ iaitu ketika Allah menurunkan wahyu kpd beliau dan ketika beliau berdiri utk dakwah, ketika isra’. Dan Allah membimbing beliau utk menegakkan peribadatan di dlm waktu2 di mana dada beliau itu sempit menghadapi ujian2. Maka kembalinya mendekat kpd Allah. Sempit dikeranakan pendustaan org2 yg menyelisihi beliau. Yg mana Allah berfirman: “Dan sungguh Kami telah mengetahui bahawasanya engkau, dadamu itu menjadi sempit disebabkan apa yang mereka ucapkan.” Apa ubatnya? “Maka bertasbihlah engkau dengan memuji Robbmu, dan jadilah engkau dari kalangan org2 yang sujud. Dan sembahlah Robbmu sampai datang apa yang diyakini (kematian)”. Mati dlm keadaan ibadah. Ini menunjukkan bahawasanya semakin beribadah kpd Allah maka akan semakin tertolong, dan ini termasuk dari keterkaitan ‘iyyakanak budu’ dan ‘iyya kanas tain’.
Toyyib. Ilahunna, wallahu’alam.
No comments:
Write komentar