Sunday, 3 October 2021

Kajian Tafsir Quran (Al-Fatihah) #Lanjutan 33

 

Repost by: AlFaruq’s Blog 

Sumber Channel Telegram: tafsirquran_abufairuz





20180409

Masih kelengkapan dari yang disebutkan oleh Imam Ibnu Katsir ttg Iyyakana’budu waiyyya kanasta’in. Beliau mengatakan ar-Rodzi dalam at-Tafsirul Kabir atau yg namanya Mafatihul Ghoib dari sebagian mereka bahawasanya posisi peribadatan itu lebih mulia dari posisi risalah kerasulan. Kerana yg namanya ibdah itu stgnya dari makhluk menghadap kpd Allah Yang Maha Benar, sementara risalah itu datangnya dari al-Haq kpd al-kholaq. Jadi yg dtg dari makhluk lebih utama dari yg datang dari Sang Pencipta. Ini sudut pandang yg tentunya tidak benar. Ini aqidah yang rosak tentunya.
 
Dan juga kerana Allag yg mengurusi kemaslahatan hambaNya, sementara rosul itu hanyalah mengurusi kemaslahatan umatnya. Ini tentunya sudut pandang yg salah dan merosak. Dan pendapat ini adalah keliru. Dan pengarahan dari pendapat tadi juga keliru. Tidak ada hasilnya. Ar-Rodzi setelah menukilkan pendapat itu, dia tidak melemahkan atau menolak pendapat tadi. Mmg ar-Rodzi byk membawa syubahat. Sebahgian org sufi berkata ibadah itu boleh jadi utk menghasilkan pahala atau utk menolak hukuman. Mrk mengatakan “ ibadah ini tidak banyak faedahnya” krn makna ibadah itu adalah menghasilkan dari tujuan ibadah itu sendiri. Ini salah sendiri kerana mengucapkan kalimat yg tidak ada faedahnya. Dan boleh jadi ibadah itu adalah utk pemuliaan dgn beban2 yg datang dari Allah taala. Dan kata mrk, ini juga lemah.
 
Akan tetapi, org yg tinggi adalah dia menyembah Allah krn Zat Allah yg disucikan itu yg disifati dgn kesempurnaan. Oleh krn itulah org2 yg solat dia mengatakan saya solat krn Allah. Seandainya solatnya itu utk mencari pahala dan menolak hukuman, nescaya solat mrk batal. Ini keliru. Krn ibadah mmg tujuannya utk mencari pahala dan utk selamat dari dosa2. Dan justeru dgn sebab itu org jadi rajin ibadah dan Allah taala mendatangkan dalil2 ttg pahala mmg agar org2 mahu beribadah.
 
Hanya saja org sufi berlagak pandai dgn mengatakan saya beribadah kpd Allah bkn krn mencari pahala tp krn cinta kpd Allah. Ini dusta saja.  Mrk byk melakukan kesyirikan sebagaimana kata Syeikhul Islam. Lebih byk syirik, riak dan seterusnya.
 
Oleh krn itulah di dlm al-Qur’an Allah mengabadikan ttg kebiasaan para nabi. Mrk itu dulu berlumba2 utk melakukan kebaikan dan mrk sentiasa beribadah  kpd Kami dipenuhi harapan dan rasa takut. Justeru ini adalah ajaran dan praktik para nabi dan keluarga nabi. Ibadahnya mmg utk mencari pahala dan selamat dari  dosa2. Kemudian beliau mengatakan: org yg lain telah membantah pendapat sufi  tadi itu. Mrk mengatakan keadaan ibadah adalah harus krn Allah itu tidak bertentangan bahawasanya boleh seseorg itu mencari pahala di dlm ibadahnya. Dan ini tidak bertentangan dgn usaha hamba utk menolak siksaan dgn ibadah tadi.  Niatnya lillahi taala, sekaligus niatnya adalah utk mencari pahala dan utk selamat dari siksaan.pernah saya tanyakan kpd Syaikhuna Yahya hafidzhahullah bagaimana kalau seseorg itu ibadahnya krn ingin mencari pahala., apakah ini mengurangi keikhlasan krn tujuannya bkn utk Allah ttp mencari pahala? Kata beliau, seseorang  itu beribadah mencari  pahala dari Allah ini bahagian dari ikhlas krn dia membenarkan janji Allah, dia menbenarkan  hari kiamat dan seterusnya. Adapun kalau ibadahnya utk mencari keuntungan  duniawi, ini yg merosakkan keikhlasan. Kalau utk mencari pahala2, bererti dia percaya kpd janji2 Allah. Ini bukan sesuatu yg menentang apa yg disyariatkan itu. Intinya adalah mencari keutamaan akhirat. Maka ini tidak bertentangan dgn keikhlasan. Intinya selama ibadah itu niatnya untuk mencari keutamaan akhirat maka ini bahagian dari keikhlasan.
 
Sebagaimana ucapan orang Badwi kpd Rosul sallallahu alaihi wasallam: ‘saya tidak pandai utk mendendangkan spt dendangan anda dan dengangan Muadh. Saya hanyalah memohon kpd Allah syurga dan saya berlindung kepadaNya dari neraka. Maka nabi sallallahu alaihi wasallam bersabda ‘di sekeliling itu kami mengulang2 doa’ justeru nabi mengatakan “mmg spt inilah pola ibadah”. 

Tujuannya adalah utk mencari syurga dan utk berlindung dari neraka. Ini tidak bertentangan dgn keikhlasan, malah ini bahagian dari keikhlasan.
 
Imam as-Sa’di menyimpulkan dari perbahasan ini (ttg Iyyakana’budu waiyyya kanasta’in) iaitu kami mengkhususkan Engkau semata ya Allah dalam peribadatan dan memohon pertolongan. Maka seakan2 org yg mengatakan ttg Iyyakana’budu waiyyya kanasta’in dia itu berkata “kami beribadah kepada Mu; bukan kpd yg lain. Kami meminta perrtolongan kepada Mu; bukan kpd  yg lain.” Dan didahulukan ibadah dari isti’anah ini masuk dlm bab mendahulukan yg umum drpd yg khusus; dan juga utk mengutamakan hak Allah di atas hak makhluk. Ini bantahan kpd  para ahli hak asasi manusia. Kemudian beliau mengatakan ibadah adalah suatu nama yg mencakup seluruh perkara yg Allah cintai dan ridhoi,berupa amalan dan ucapan, yg zohir dan yg batin. Ini sebagaimana yg disebutkan oleh Syeaikhul Islam di dlm kitab beliau al-Umm. Dan yg namanya isti’anah (mermohon pertolongan) adalah bersandar kpd Allah taala di dlm mendtgkan manfaat2 dan menolak bahaya2 disertai rasa percaya kpd Allah dlm menghasilkan itu. Ini berbalik kpd makna tawakkal. Kata beliau menegakkan ibadah dan isti’anah kpd Allah inilah sarana utk mencapai kebahagiaan abadi dan keselamatan dr segala macam mara bahaya. Intinya kita rajin beribadah kpd Allah dan rajin memohon pertolongan kepadaNya. Kebahagiaan akan didapatkan di situ. Dan juga keselamatan dari segala keburukan  ada di situ. Maka org semakin rajin ibadah maka akan semakin byk dia mendapatkan karunia dan semakin sering dia diselamatkan olehh Allah. Kemudian beliau mengatakan tidak ada jalan utk mencapai keselamatan kecuali dgn menjalankan ibadah dan isti’anah hanya kpd Allah. Dan ibadah itu hanya dikatakan ibadah apabila diambil ajarannya itu dari Rosulullah sallallahu alaihi wasallam. Tidak seperti ajaran sufi yg mana masing2 tarekat memiliki kreasi sendiri2, bernyanyi atau berdendang ini dan itu, memanggil org yg tidak layak dipanggil dari berhala2 yg mereka agungkan dan seterusnya. Penuh dgn kesyirikan dan bid’ah ddalam peribadatan mereka itu. Dan di dlm menjalankan ibadah tadi, memang niatnya krn Allah taala. Bukan utk mencari upah dunia. Maka dgn 2 perkara inilah hal itu memjadi suatu ibadah. Jadi zohirnya sesuai dgn ajaran Rosulullah sallallahu alaihi wasallam dan batinnya hanya diarahkan hanya kpd Allah taala. Kemudian disebutkannya isti’anah setelah ibadah, padahal isti’anah sudah masuk ked lm ibadah;  ini menunjukkan bahawasanya seorang hamba itu betul2 memerlukan pertolongan Allah di dlm ibadah dia. Tanpa pertolongan Allah, tidak mungkin kita wudhu’,  tidak mungkin kita solat, tidak mungkin kita jihad, haji dan seterusnya. Tidak mungkin kita melangkah 1 langkah  tanpa adanya pertolongan Allah. Barangsiapa yg tidak ditolong oleh Allah, kata beliau, dia tidak akan mendapatkan apapun  yg dia inginkan dari melaksanakan perintah an menjauhi larangan.
 
Toyyib. Kelanjutannya besok, insya Allah. Wallahu a’lam.

No comments:
Write komentar
pergerakan

Archive

BIOGRAFI