Repost by: AlFaruq’s Blog
Sumber Channel Telegram: tafsirquran_abufairuz
Dars 06/21/2020
Muqaddimah, faedah ttg tholibul ilmi
Ayat 72-73
Mereka memukulkan mayat orang yg dibunuh dengan daging dari bahagian peha lembu tersebut. Khilaf ttg bahagian mana dari lembu tersebut.
Mayat tadi bangun dan menunjukkan si pembunuhnya dan menyebutkan namanya.
Yang membunuh dia, anak saudaranya sendiri. Kemudian mayat tadi mati semula
Pengkhususan suatu yang umum. Mayat hidup kembali. Ini mukjizat Nabi Musa.
Qiyas - Allah mampu menghidupkan orang yang mati.
Ini hujjah hari kebangkitan. Semua kita akan dibangkitkan semula.
Kisah kebangkitan semula ini diceritakan di lima tempat.
1. Kisah
2. Kisah lembu
3. Beribu orang.
4. Kisah orang yg melewati sebuah negeri yg sudah rosak. 1 orang.
5. Kisah Nabi Ibrahim dgn 4 ekor burung.
Abu Daud at Thoyalisi - dia majhul.
Bumi yang mati. Di hidupkan. Di keluarkan biji2an. Kebun anggur dan kurma. Di pancarkan mata air.
Semuanya adalah rezeki dan kurnia dari Allah.
Masaalah :
Dalil utk madzhab Imam Malek, yg sudah sakaratul maut di terima pakai. Namun madzhab lain mempertikaikannya.
Lawwas - bayyinah dhoifah.
Kisah Yahudi menculik anak perempuan Ansar.
Yang tertuduh harus bersumpah.
Hadith Anas.
Layyinah dhoifah tidak cukup sendirian. Di interogasi agar buktinya kuat.
Sumpah dgn qosamah (50 sumpah).
Faedah Sheikh al Harori
Seperti itulah Allah menghidupkan orang2 yg mati.
Ilmul yaqin, ainul yaqin, haqqul yaqin (dihari kiamat kelak).
Dzat yg mampu menghidupkan 1 jiwa, mampu juga menghidupkan jiwa2 yg lain.
Maka kalian harus beriman kepada hari berbangkit.
Kenapa menghidupkan orang mati lewat lembu.
1. Taqarrub kepada Allah
2. Berusaha
3. Memberi menafaat utk anak yatim dgn perniagaan yg menguntungkan.
4. Peringatan besarnya keberkahan tawakkal.
5. Peringatan berbuat baik kepada orangtua.
6. Sebelum neminta sesuatu, perlu melakukan pendekatan diri.
Soalan
Sheikh Abu Fairuz, *diantara ucapan Ali al Jufri, dia kata, *boleh* bagi ruh wali untuk kembali ke dalam jasad orang mati itu untuk mengabulkan permintaan orang yang memohon kepadanya.*
Dan penyokong-penyokong dia, ada yang berdalilkan dengan kisah yang seperti ini mengatakan dalil itu tidak mustahil berlaku, kembalinya roh kepada jasad untuk memperkenankan hajat kepada yang memohon.
No comments:
Write komentar